ارتباط تنوع تغذیه ای و سلامت دستگاه گوارش

 14 ژوئیه 2015- از دست رفتن تنوع غذایی درطی 50 سال گذشته عاملی برای کمک به افزایش شیوع  چاقی، دیابت نوع 2، مشکلات گوارشی و سایر بیماریها بوده است.

دکترHeimanمعاون و مدیر علمی شرکت داروسازی MicroBiomeدرنشست موسسه ی تکنولوژیست های مواد غذایی(IFT) درشیکاگو گفت: رژیم غذایی، تنظیم کننده ی اصلی میکروبیوم روده یا اکوسیستم دستگاه گوارش انسان می باشد. میکروبیوم حاوی میلیونها میلیون باکتری (میکروبیوتا) درمحلول جذب نشده ی ماکرو و میکرونوترینت است. میکروبیوتا از باقیمانده ی مواد هضمی برای تولید مولکولهای جدید استفاده می کند و بهمین واسطه، میکروبیوتا با متابولیک فرد و سیستم نظارتی دستگاه گوارش ارتباط دارد.

 میکروبیوم برای عملکرد بهینه، نیاز به تنوع غذایی دارد. با این حال، فعالیت های کشاورزی درحال حاضر و همچنین تغییرات آب و هوایی سبب شده اند تنوع تغذیه ای از دست برود، بطوریکه حدود  75 درصد از جمعیت جهان تنها از 5 گونه ی جانوری و 12 گونه ی گیاهی در غذاهای خود استفاده می کنند. از میان این گونه های گیاهی، برنج، ذرت و گندم حدود 60 درصد از تمام کالری را تشکیل می دهند.

Heimanمی گوید: مانند هر اکوسیستم دیگری، هر چه تنوع بیشتری درگونه ها باشد اکوسیستم سالم تری خواهد بود. تقریباً در هر بیماری که تاکنون بررسی شده است میکروبیوم تنوع خود را از دست  داده و تنها  چند گونه در شرایط بیماری غالب شده اند.

 دراین تحقیق، Heimanمتوجه شد که افراد مبتلا به پیش دیابت و دیابت نوع 2 نسبت به افراد غیر دیابتی میکروبیوم متفاوتی دارند. او فرمولی بنام  NM504 را که متشکل از انسولین، بتا گلوکان و آنتی اکسیدان بود، تهیه کرد و در یک  مطالعه ی کوچک آنرا بروی 30 فرد آزمایش نمود. در این کارآزمایی به نیمی از این افراد NM504و به 15 نفر دیگر پلاسبو (دارونما) داده شد. در آرایش میکروبیوم افرادیکه  فرمول NM504را دریافت کرده بودند، تغییرات و فوایدی شامل بهبود کنترل قندخون، افزایش سیری و رفع یبوست مشاهده گردید.

پس از تکمیل این تحقیق، دکتر Heiman، به بررسی غذاهایی پرداخت که زمانی محبوب بوده  و درحال حاضر کمتر در غذاهای ما یافت می شوند، او می خواست بداند آیا افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی دارای فوایدی برای ما خواهد بود.

او ترکیبی بنام MT303را که از غلاف کامل سویا  استخراج کرده بود به موشهای چاق داده و نتایج آنرا  بررسی کرد. استفاده از این ترکیب سبب تغییر درمیکروبیوم روده گردید و نتایج مثبت آن بر سلامت  از جمله محافظت در برابر التهاب کولون و کاهش وزن مشاهده شد.

 دکتر Heimanمی گوید: در هر دو مطالعه، ما شاهد  فواید سلامت با استفاده از عوامل درمانی، بودیم اما این نتایج همچنین به مزایای بالقوه ی سلامت با ایجاد تنوع غذایی برای انسانها اشاره دارد.

 او توصیه می کند: در مورد رژیم غذایی و غذاهایی که می خورید  دقیق تر فکر کنید، اینکه  چگونه می توانید در رژیم  غذایی خود تنوع ایجاد کنید، شاید تاکنون در مورد حذف اجزاء خاصی از رژیم غذایی خود کمتر فکر کرده باشید و اکنون زمان آن فرارسیده است که این تغییرات تغذیه ای را تجربه کنید.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/07/150714142231.htm